Tuesday, July 20, 2010

Progress Julai 2010

Bermula pada 21 May 2010, aku mula pasarkan 1kg hasil kulat pada peraih lama aku yang terhenti hampir 2 tahun. Dia pon terkejut tapi masih terima kulat aku. Siap order lebih lagi. Harga tetap sama. Bagi aku harga tu murah berbanding penat lelah buat/peram/jaga beg kulat. Memandangkan beg aku pon tak banyak lagi so mungkin lagi cukop tahun bulan depan aku terpaksa up sikit. Bahan asas makanan dan minyak pon dah naik.

Sepanjang Jun dan Julai ni kulat keluar setiap hari antara 2~6kg. Alhamdulillah. Peraih pon bertambah. Tu pon terpaksa agih2kan. Rasanya aku terpaksa out-source dari pengusaha kulat yang berdekatan untuk pasaran sekitar Bedong. Cuma masalahnya masa. Buat secara part time cukup mencabar - Pecut dari opis, packing, deliver, cuci beg, cuci bangsal, buat beg, sumbat kapas, cuci cap, susun beg, kukus beg... fuh! mau bebai kalau silap sikit. Takat la ni aku dan isteri yang buat. Bebudak.. depa kasi riuh rendah kat bangsal.

Hasil jual kulat bulan lepas kalau nak banding dengan penat lelah.. memang out. Tapi memandang banyak modal dilaburkan, aku teruskan. Sambil tu aku cari sumber2 yang lain. Tujuannya cuma satu.. dapat keluar dari rutin 8am-5pm. Berpegang pada kata2 Mr. Ooi dari AgroBio Future S/B (Shiitake GgJerai) semasa hadiri Seminar Cendawan Pulau Pinang di Kepala Batas bulan lalu - "Cendawan adalah perniagaan jangka panjang" katanya

Setakat ni ada beberapa masalah pasai beg peram kulat. Mesillium berhenti separuh jalan. Kekadang cuma takat 1/4 beg, kekadang cuma kat leher beg. Aku perhatikan mesillium yang terhenti separuh jalan mungkin berasal dari beg benih. Kenapa?

1. Seminggu aku mampu buat 240beg = 2 tong drum.
2. Benih yang perlukan 5 beg = 1 beg - 50 beg media
3. Aku suntik benih dalam semua beg, atas 3 troli kemudian susun atas rak.
4. Semestinya susun beg mengikut satu persatu troli. Biasanya 5 ruang rak diperlukan
5. Jika ada beg yang mesilium terhenti separuh jalan, maka 1 ruang rak tu akan hadapi masalah yang sama.



Dulu masa memola beli benih, alhamdullilah semua beg penuh dan matang. La ni ada banyak beg media dibenih pada bulan April, mesilliumnya terhenti separuh jalan. Pendapat aku ianya mungkin berasal dari beg benih. Dari 5 beg benih mungkin ada 1~2 beg benih yang terbantut. Atau mungkin jugak silap aku buat beg - Campuran tak betui, kot kapor terlebih, kot ayeq terlebih/terkurang. Walaubagaimana pon untuk confirm, aku akan guna benih dari pembekal lain.

Masalah kedua, beg2 peram aku habis ditarik kapas bila aku mai bangsal esok pagi. Memola ingat tikus... pasang perangkap buh umpan baguih punya - kepala ikan, drum stick ayam, roti - sekoq pon tak kena. Pagi tadi jenuh aku tampong pakai masking tape. Aku suspect cicakman. Nanti aku pasang perangkap lain... jaga hang!





Dibawah gambaq progress pada bulan Oktober 2009. Tukang kayu dok ukuq nak pasang pagar keliling tanah aku.






Keadaan dalam rumah a.k.a bangsal sebelum dipasang rak kayu. Rumah bersaiz 20x40. Aku buat 4 partition. 2 partition untuk tarik kulat. 1 partition untuk peram. 1 partition lagi untuk bilik benih dan pejabat.



4 comments:

kulat sabindo said...

salam,
masalah hijau ada lg tak?

aharis said...

Takat la ni belom kena lagi. Minta simpang byk2 benda alah tuh..

Anonymous said...

Salam...masih berjalan ka projek cendawan ni bos

Manish Packers and Movers Pvt Ltd said...

Packers and Movers Indore
Packers and Movers Delhi
Packers and Movers Gurgaon
Packers and Movers Kolkata