Wednesday, June 18, 2008

Atap dan Dedak

Biasanya 1-2 hari sebelum cuti hari minggu, kami akan confirm apa2 aktiviti yang perlu dilakukan bagi menjayakan projek ni. Kebetulan sepanjang minggu ni aku terpaksa menghadiri kursus aplikasi mail server bersama rakan sekerja - HG. Selama seminggu kami berulang-alik ke Pulau Pinang, jadi aku cuma dapat berkomunikasi dengan Fazali melalui telepon bimbit saja.

Fazali maklumkan bahawa atap sebanyak 800 unit dah cukup dan sedia diambil tapi tiada lori. Memandangkan kampung HG berdekatan dengan pengusaha atap, aku tertanya sekiranya ada lori.

Ada! kata HG - Canteeekk.

Sabtu, 9:40 @rumah HG. Lori bermuatan 1 tan dah tunggu dan kami terus ke rumah pengusaha atap.


800 keping atap

Dok hijau lagi - baru siap kelmarin.



Sampai di Teloi

Berpeluh turunkan 800 keping

Nah aaaiihh.. Longgokkan habuk kayu sampai isnin lepas.

Periuk appolo?

Tip dari Kak Rose dari Agrosun - Guna pengikat gelang besi untuk tutup tudung periuk appolo.

2 minggu lepas kami cuma dapat 1 guni dedak padi, lepas buat kira-kira aku rasa kami cuma boleh buat antara 1000 - 1500 beg media dalam masa 2 minggu saja. Berbanding ratio dengan jumlah habuk kayu yang kami dah beli - Dedak padi kurang banyak.

Sekurang-kurangnya kami memerlukan 2-3 guni lagi untuk kami bertahan buat beg media selama 4 minggu sementara menunggu musim menuai padi pada bulan Julai nanti. Rasanya ada beberapa kilang padi yang kami belum jelajah disekitar Guar Chempedak hingga Alor Star.

Ahad, kami singgah kilang padi yang kami sourcing memula di Guar Chempedak - Tutup dan berkunci. Mungkin padi dah habis dan tiada apa lagi untuk diproses. Kami terus menuju ke arah Alor Star, alhamduliah.. rezeki kami. Dapat 1 guni. Itu pun setelah puas merayu dengan kerani syarikat tersebut. Katanya dedak padi dia dah ditempah dari Ipoh.

Dalam perjalanan pulang, kami singgah tengok kedai kayu 2nd hand untuk dibuat rak. Keadaan kayu tuh.. teruk sangat. Tak sama panjang dan size. Nak kena kelas/pilih2 dan mungkin ambik masa - Rasanya tak berbaloi nak beli. Kami cadang beli kayu baru.

Kami dapat info ada kayu murah.. beli terus dari pengilang - Insyallah kami akan terjah kemudian...

Dalam perjalanan pulang.. lagi, kami singgah melawat seorang pengusaha cendawan di Gurun. En. Anuar. Beliau baru buka cawangan sebulan yang lalu disini. HQ - terletak Shah Alam. Selama hampir sejam berborak, kami dapat berkongsi dan mempelajari beberapa tips daripada beliau yang mempunyai idea dan pemikiran perniagaan.


Guna tali sebagai rak.

Mungkin dia tengah dok pulun ikat tali sebelum kami sampai

No comments: