Wednesday, June 4, 2008

Bangsal - Minggu ke 3

Hari nie.. 31 Mei 2008, aku dah tak sabar nak tengok apa dah jadi pada rumah Cendawan aku... walaupun aku sekeluarga sampai awal dirumah pak mertua pada sebelah malam, tapi disebabkan hari gelap dan ketiadaan lampu dibelakang rumah, so tak dapat tengok.

Pagi-pagi lagi aku pi kat belakang rumah nak lihat takat mana yg dah siap.. Ooo.. dah siap ikat bata dan ikat kayu di bumbung..atap nipah plak akan sampai pada pertengahan bulan Jun..iissskkh, tak sabar rasanya nak memulakan projek cendawan nie bersama keluarga dan sahabat baik aku...


Bangsal yang 50% siap..tinggal lagi atap nipah dan dinding..


Fuuuhh... nampak besaq laaa..

Sedang aku dok tawaf bangsal 2–3 kali... pak mertua ku menegur...
"Sat gi kita pi beli sikit lagi barang. Kita pi beli bawak Yob sekali"
"Kita nak beli apa lagi ?"
tanya ku.......
"Nak beli dawai mata punai, kayu, pukat untuk dinding" katanya lagi pada ku.....aku pun angguk tanda setuju.

Jam 9.30 pagi, aku bersama bapak mertua + Yob... kami menuju arah ke Baling, sesampai saja di persimpangan ke Lata Bukit Hijau... pak mertua ku bagi isyarat utk berhenti disebelah kiri betul-betul di persimpangan jalan.....
"Ooo..beli barang kat sini" kat hati ku....

Aku pun memang fimiliar dengan area nie tapi tak pasti pulak barang yg bapak mertua + Yob selalu beli kat sini... murah kata mereka berbanding dengan kedai hardware disekitar Kuala Ketil... Setelah buat pesanan, kami bertiga balik semula ke Teloi Timur.

Sampai di bangsal, jam menunjukkan pukul 11.35 pagi, tanpa melenggahkan masa, Yob terus membantu rakan-rakannya membuat plaster simen di dinding.


Yob and the gang sedang buat plaster simen di dinding...

Sambil melihat Yob and the gang plaster dinding...aku tanya pada pak mertua ku..
"brapa lama diaorang boleh siapkan plaster tu pak?"...
"Sat ja, ari nie boleh siap"
katanya...

Aku plak excited nak tengok camna ghupa bila dah siap complete nanti. Aku pun lepak bersama pak mertua di atas pangkin di bawah pokok asam jawa. Khusyuk sungguh bila tengok diaorang buat kerja..


Inilah ghupa dinding yg telah siap di plaster...


Final touch sebelum simen lantai..Yob letak dan ikatkan dawai konkrit pada tiang tengah...

Jam 5 petang, Yob and the gang pun balik, aku dan Jid pun buat sikit housekeeping dengan clear kan bata, kayu, batu yang tak diperlukan bagi memudahkan Yob membuat lantai pada esok hari... sambil merenung kearah bangsal, tanpa melenggahkan masa, aku teruih capai tape pengukur.. dalam kepala otak..... camna aku nak buat design rak kayu nanti.....atas kertas semuanya nampak senang dan luas....

"Takpa, apa pun aku ukur dulu, malam nie aku review drawing dengan design nya sekali" kata hati ku.

Dari jam 11.30 malam hingga 3.40 pagi, berbekalkan laptop, aku update akaun dan revise semula drawing rak..... fuuhhh letih aku camni,.... isteri dan 3 orang anak ku iaitu aina, nurin, atika termasuk lah pak-mak mertua, Jid, Yusdi, Naziah dan Nurul dah tidur lena diulit mimpi indah..aku masih lagi bersengkang mata.. tapi tak pa bila kenangkan ini adalah projek utk masa depan....semangat pun bertambah lagi....

1hb Jun, jam 9.30 pagi.... Yob and the gang dah pun sampai kat belakang rumah...teruih diorang start bagi perata tanah+pasir, lepaih tu baru bancuh simen utk buat lantai.



Siap separuh. Guruh berbunyi tanda hujan nak turun, bimbang lantai tak sempat nak kering...

Lebih kurang pukul 3 petang, berdentum guruh di langit, so, Yob and the gang pun slow down membancuh simen... mereka teruih buat pelicin lantai...

"eh, nak hujan nie, sempat tak simen tu kering" kata hatiku.

Kat kawasan teloi ni memang hujan turun disebelah petang sejak akhir-akhir nie. Hujan rintik-renyai pun turun dari jam 4.30 sehingga 7.10 petang, bila reda sikit, so...aku pi check lantai sama dah kering atau tak... Fuuhhh, nasib baik dah kering dan hujan pun tak lebat sangat....rasa lega sikit.. malam nie, nak balik Sg. Petani.

Esok, aku, Haris dan Jid ada planning nak pi ke Jabatan Pertanian di Bumbung Lima untuk bertanyakan tentang benih cendawan dan buat lawatan ke salah seorang pengusaha cendawan di Relau, berdekatan dengan kampung Haris pulak. Nak belajar dari orang yg ada pengalaman luas serta "Benchmark" teknik yg boleh diguna pakai serta disesuaikan untuk bangsal cendawan kami......

Mfazalig - signing Off

No comments: