Thursday, June 12, 2008

Order dan Bangsal minggu ke 4

Rasanya setakat la ni, semua barang asas/keperluan untuk buat beg cendawan telah pun kami sourcing beserta kadar harga. Habuk kayu, dedak padi, kapur, penutup+leher, plastik beg, benih, tong drum dan dapur.. semua dah ada rega.

Memandangkan bangsal kami pon dah hampir 75% siap, cuma tinggal nak taruh atap, netting, racking dan bilik partition untuk suntik benih, jadi kami berpendapat untuk mula langkah seterusnya - buat order/tempahan.

Call tauke habuk kayu - tempah 5 tan habuk kayu. Insyallah dia mai hantaq hari Isnin (Dah deliver dah kelmarin kat Teloi).

Untuk penutup+leher dan plastik beg aku tempah dari Kak Ros @Agrosun Ent sebanyak 5 ribu unit. Harap2 kak Ros kasi best price memandangkan aku 2 kampung dgn dia. (Kampung dia dengan aku sebelah-menyebelah cuma dia area Kedah, aku area Penang).

Benih - @Bumbung 5.

Jadi cuti hari hujung minggu lepas.. projek kami mencari dedak padi, tong drum dan penimbang.

Sehari sebelum tu, Fazali kasi tau dedak padi yang kami sourcing kat Kilang tuh.. dah habih licin dan dia cadang pi check kat satu lagi kilang berdekatan.



Alhamdulilah.. mungkin nak jadi rezeki kami, kat kilang tuh cuma tinggal satu guni saja. La ni bukan musim padi, so tauke tu cakap.. memang takdak sampai bulan 7 - Nak kena sourcing tambah. Kuantiti yang dok ada la ni, cukup untuk buat 1-1.5k beg saja.

Lepaih tu pi beli tong drum, plastik cover habuk kayu dan kapur pertanian kat pekan Teloi.

Progress Bangsal minggu ke 4.
Seperti dalam gambaq. Lantai, dinding dan kayu bumbung dah siap. La ni depa dok hampaq kain jala kat siling untuk halang kemasukkan tikus dan menatang dari atas bumbung dan buat partition untuk bilik benih.






Lepaih ni depa tunggu nak pasang atap. Atap.. masih dalam pembuatan. Mungkin minggu ni atau depan akan dihantar ke Teloi.

No comments: