Thursday, June 5, 2008

Checklist

Salah satu untuk mencapai kepuasan bekerja (peribadi atau syarikat), aku suka buat perancangan. Dalam perancangan, aku pecahkan kepada tugas2 kecil. Setiap tugas kecil aku akan buat checklist - Iaitu lukih kotak kecik dan tuliskan tajuk tugasan.

Dengan berbuat demikian, ia memberi satu dorongan. Tak kira kecik atau besaq, penting atau tidak, suka atau tidak - aku akan lakukan bila tengok check-list. Lebih kurang macam target.



Apabila selesai tugasan tersebut, aku akan tandakan "tick" atau "right" dalam kotak kecik menandakan selesainya tugasan tersebut. Ketika tu.. saat kepuasan/kegumbiraan.. tak terkata dan kemungkinan ianya berkekalan beberapa hari bergantung pada tahap kesukaran, kecik/besar, suka atau meluat.

Bagi aku dan Fazali, hujung minggu (sabtu/ahad) adalah hari kerja untuk projek ni, termasuklah lepas office hour (8am-5pm) - Masa untuk minum/meeting dan merancang tugasan untuk dibuat pada hujung minggu.

HUjung minggu lepas, Ahad - 1 Jun, ada 4 rancangan untuk kami lakukan bersama termasuk Yazid.

1. Pi Pejabat Pertanian di Bumbung Lima, Seberang Perai Utara.
Terletak di negeri Pulau Pinang, tiada pilihan kami terpaksa ambik cuti untuk berjumpa dengan Pegawai En. Mastor. Beliau incharge dalam pertanian cendawan. Tujuan perjumpaan adalah untuk mendapat khidmat nasihat, lapor-diri sebagai usahawan cendawan dan.. yang penting mendapatkan harga bagi benih cendawan dan tempoh tempahan.

2. Perkara yang sangkut minggu lepas - Pendaftaran nama syarikat.
Kami "larikan" diri dari orang-tua yang banyak kerenah/cerewet di SSM Sungai Petani ke SSM Seberang Jaya dan alhamduliah, nama syarikat kami berjaya didaftarkan setelah dipotong 2 nama cadangan pertama dalam borang pendaftaran - tanpa unsur2 bertekak.

3. Lawatan sambil belajar ke Agrosun Enterprise di Relau, Kedah.
Berdekatan dengan kampung aku, pemilik pertanian cendawan ini - Pn Rosmawati, telah mengusahakan cendawan 2 tahun yang lalu. Merupakan bekas pekerja kilang, beliau telah tekad untuk membina perniagaan sendiri setelah bebelas tahun bekerja. Seketika.. terasa aura dia meresap kedalam badan kami (kami pon mat kilang gak).

Hampir 2 jam bersembang dan interview, Kak Ros tak lokek untuk berkongsi ilmu. Dibawanya kami kebelakang, melihat kawasan begging, kukusan dan bilik pengeraman. Setakat ini terdapat hampir 18k beg media yang menghasilkan antara 20-25kg sehari. Beliau juga membantu, mengambil, mengumpul hasil cendawan dari usahawan kecil disekitar kampung.


4 dapur kayu

Tapis habuk kayu

Mesin gaul habuk kayu

Berenjinkan mesin bajak

Gelang pengikat tong drum kukusan

4. Membeli beg media dari Agrosun Enterprise
Kami tempah 3000 beg media matang dari kak Ros. Alhamduliah, Kak Ros menawarkan harga yang terendah berbanding pengusaha yang lain. Tujuan pembelian beg media ini adalah..
a. Sebagai pemankin / pembakar-semangat untuk kami berusaha dalam pertanian.
b. Mempelajari teknik penjagaan beg media dalam bangsal. Kawalan suhu dan kelembapan
c. Pengeluaran/penjualan pengenalan dan modal pusingan untuk beli bahan2 beg media

No comments: