Wednesday, August 13, 2008

Pilot Beg: Minggu 2

Minggu ke-2, pergerakkan mesilium sudah merebak >1/4 saiz beg. Teruja aku melihatnya pada beg yang kami buat dan taruh benih sendirik. Aku dok belek dan tengok beberapa kali.



Ingin aku tengok satu per satu batch pilot beg ni, jadi aku rasa antara 2-3minggu aku kena ubah kedudukkan setiap batch ke tempat/para lain. Sambil2 tu boleh belek/kelas atau perhatikan sebarang beg yang bermasalah.

Daripada sejumlah 171 pilot beg pada 26/7, 39 didapati mengandungi kulat hijau yang merebak bersama-sama mesilium. 15 pula senyap atau mungkin kurang aktif lagi. Ratio beg-ok:rosak:senyap 1:0.33:0.12. Agak tinggi kalau dicampur ratio senyap dan rosak. Hampir 50%.

Tapi untuk pilot beg batch ke2 yang bertarikh 27/7, cuma 8 saja berkulat hijau berbanding 160 beg yang aktif. Rasanya.. sama saja aku taruh benih. Mungkin nasib/rezeki?




Aku asingkan beg yang ada kulat hijau dan senyap ke para lain. Aku nak kasi chance/monitor beg2 nih. Tengok apa yang boleh aku pelajari dari beg yang masalah ni.




Bagi beg yang mengandungi kulat hijau, 2 faktor dapat aku pikirkan.

1. Dedak padi yang aku beli 2 bulan lepas dah dipenuh oleh ulat2 dan bubuk. Macam dalam guni tepung gandum yang disimpan laam. Mungkin telor menatang tu dah masuk dalam beg. - Dedak padi nak kena ayak/tapis/filter.

2. Salah satu dari 2 dapur kukusan, apinya kurang ganas. Maksud aku cuma lingkaran dalaman ajer yang menyala. Jadi api dia kurang panas walaupun dikukus >8jam. Maka ulat2/teloq/bakteria/kuman belom sempat dihapuskan sepenuhnya - Nampak gaya kena tukaq dapur



Selain serangan kulat hijau, beg media kami juga dirayapi oleh ulat-ulat. Rasanya larva/teloq ulat tak mati semasa 8jam kukusan.

Pilot Beg: Minggu 1

No comments: