Friday, August 1, 2008

Pilot

Minggu lepas (Sabtu dan Ahad) merupakan hari paling aku dok tunggu. Buat beg media sendirik. Setelah beberapa bulan dok setup bangsal, cari kayu, cari bahan campuran beg, cari benih dan segala rintangan.. maka 27/6/2008 adalah tarikh untuk pilot beg media kami.

Sebenarnya itu cuma permulaan. Banyak lagi rintangan yang lebih mencabar menanti kami dihadapan. Risiko kerosakkan beg, penjagaan beg dan pasaran akan menanti/menguji kami dihadapan.







Paling best pada Sabtu tu jugak.. group pertama dari 3000 beg media yang dibeli dari K.Ros telah mengeluarkan hasil sulong kami. Jumlah berat yang dituai hari tu cuma 2.1kg saja... tapi itu sudah cukup mengembirakan kami bersama keluarga ipar Fazali.







Dengan hasil 2.1kg, kami tak sabar untuk menguji pasaran disekitar Sungai Petani dan Bedong. Terus kami bincang harga untuk packing kecik dan packing 1 kilo. Dengan sealer dan plastik PP telah dibeli seminggu awal, kami dapat 21 paket yang akan dijual RM1.00.

Lepas asar setelah selesai buat 160 beg media, hujan turun agak lebat. Aku ambik kesempatan untuk mandi, membersihan diri dan tukar pakaian sebelum membuat pembenihan beg (Sebenarnya Jid dah buat/kukuih beg media sorang2 sejak minggu lepas).

Bercakap berkenaan benih.. dibelah utara, benih cukup sukar untuk dapat. Kebanyakan aku tanya pengusaha di area Kedah.. semuanya dapat bekalan dari KL. Alhamdulilah... K.Ros dapat bekalkan. Jadi teruih tangkap 14 botol. Sebotol boleh taruh 40-50beg media kata K.Ros.

Tapi hari tu.. aku dapat 150 lebih dengan 2 botol. Hah! mampuih aku.. tah2 tak cukup benih plak beg media tuh..






Pilot beg - 26/7

Lepas terketaq2 tunggu hari nak start buat beg media sendirik... Kena lagi tunggu lagi 40 hari lepas buat pembenihan sendirik... Yang ni lagi cuak gila! Tak senang duduk aku sebenarnya sepanjang minggu ni... dok tunggu cuti minggu nak pi lawat bangsal.

Ahad @7:40am - Pasar/Market Bedong.

Semalam aku bawak balik 8 paket untuk test kat market Bedong. Dah lama aku dok "mark" pakcik dok jual sayur2 kampung - PakKu.

Lepas kasi salam dan perkenalan diri..
"Saya ada bawa cendawan tiram, kot pakcik boleh tolong jualkan"
"Tak dak masalah.. boleh"
"Saya tolak kat pakcik 0.xxsen, ikut pakcik laarr nak jual berapa. RM1.00 atau RM1.20"
"Ada berapa?"
"8"
"Bok mai 5 dulu"


Ahh.. sudah aku pi jual kat sapa pulak yang balen ni..(kata hati sambil susun paket cendawan dalam bakul). Pakcik tu ambik sepaket belek...

"Hang boh semua.."

:-)

Yeeeehah! - Jual pertama aku.
Sebenarnya aku pon cuak. Boleh laku ke tak cendawan aku.

Jam 8:30am - Aku kena hantar Jasmin pi Tadika (Kedah - sekolah laaarrr hari ahad). Lepas hantar Jasmin, aku pi sekodeng dari jauh. Dalam masa 1jam paket cendawan aku tinggal 2!

Di Teloi, 4 orang kami termasuk mertua Jid sama2 buat 160 beg. Fuh! mau patah riuk pinggang aku dan Jid buat campuran habuk kayu, dedak dan kapor. Keluar beg kukuih had yg semalam. Taruh yang hari ni. Jam 3ptg baru kami makan tengahari.




Lepas zohor dan bersihkan diri, buat pembenihan sebanyak 160+ beg lagik

Hasil hari ahad meningkat sikit - 3.4kilo.

Alhamduliliah.. petang tu cikgu sms, tauke kantin nak 1kilo! dan PakCik kat pasar Bedong call nak order tambah ke 10 paket. Manakala Fazali plak edar beberapa paket disekitar Bandar Perdana dan beberapa orang kampung sekitar di Teloi mai beli.

Masuk tuaian hari kedua.. kami sudah tarak stok!

No comments: