Sunday, May 23, 2010

Intro dari Sg Lalang

Lama dah aku nak update blog it2tani ni. Tak sempat. Kalut dok setup bangsal dan pulun buat beg kulat sendiri. Sejak Disember 2009 aku dah start balik projek kulat ditanah aku sendirik. Antara Disember hingga Februari tukang kayu pulun buat bangsal dan modified rumah yang sediada masa aku beli tanah ni. Luas rumah cuma 20x40 lebih sikit. Kemudian aku tambah bangsal operasi 10x20 dan pagar zing keliling perenggan tanah.



Nanti aku taruh gambaq rumah dan bangsal. Kalau sempat aku akan update progress projek kulat beberapa bulan lepas (Mac, April dan May)

Petang ni baru selesai kukuih beg kulat batch 10. Satu batch ada 2 tong drum. Satu tong drum ada lebih kurang 120beg. Jadi setiap batch ada antara 240~250beg. Itu yang termampu aku buat dalam seminggu sebagai part-time. Pepagi aku masih lagi dok pi reja di opis. Setiap petang 5:30pm (Isnin~Jumaat), aku tukaq shift. Reja buat kulat plak, sampai 8pm~10pm.



La ni beg batch 1 (Beg 100% buatan sendiri) dah keluar hasil, tapi cuma 200beg aja. So 2~3 minggu ni aku niat sedekah aja. Bagi kat jiran2 dan kawan2. Aku belom jual hasil kulat lagi. Tapi bulan lepas aku ada jual 50beg matang kat kawan aku.

Sementara tunggu beg kukuih, aku tengok sebahagian beg batch 2~3 dah matang dah. Aku susun masuk dalam bilik tuai dan colek buang biji gandum. Manakala beg batch 1~2 aku buka semula penutup rehat berjumlah >250beg. Target aku minggu depan nak start tolak kat market.

No comments: