Wednesday, May 7, 2008

Cendawan Balik Pulau

Hari: Sabtu
Tarikh: 19 April 2008


3 hari sebelum, Mie call aku katanya dia dah set appointment dengan Pak sedara dia - En. Marzuki bersama 2 orang lagi kawan sekerja dia. Aku bersetuju untuk turut serta bersama salah sorang rakan kerja - Jefri.

Setiba dipintu masuk ladang yang terletak di Balik Pulau, Pulau Pinang, En. Marzuki telah sedia menunggu dengan senyuman berserta renyaian hujan. Setelah memperkenalan diri masing, En. Marzuki terus membawa dan menerangkan kami fungsi bangsal-bangsal beliau.

Ini merupakan pertama kali aku melawat kawasan penanaman cendawan dan aku juga langsung tidak tahu-menahu proses-proses pembiakan/penanaman cendawan. Jadi rasanya banyak soalan2 "bodoh" aku ajukkan pada En.Marzuki.

Ini apa.. itu apa.. yang ni buat apa.. yang tu buat apa...

Alhamduliah.. En.Marzuki amat baik-hati. Beliau tidak lokek untuk menceritakan dan berkongsi pengetahuan/teknik penanaman cendawan. Diterangnya/ditunjuknya satu persatu proses penyediaan cendawan.

Bermula bangsal pertama - tempat penyediaan beg2 media.
Terkezut aku melihat mesin pembancuh simen diguna untuk buat campuran habuk kayu, dedak padi dan kapur. Beliau menunjukan nisbah campuran bahan tersebut - 100:10:1. Dan juga kadar campuran air.

Kemudian dibawa kami ke bangsal ke 2 - Tempat pengkukusan.
"Huih kena kukuih 8jam.. macam buat kuih plak.."
kata dalam hati. Kang kalau aku sebut ayat tu.. sah! kena reling dek rakan sekerja Mie.

Bangsal ke-3 - Tempat suntikkan benih dan penyeraman beg media.
Terdapat lebih 10K beg media dalam tu..
"Hah! banyaknyer"
Ternganga mulut aku melihat cendawan2 yang gebu dan putih melepak (maklumlah..pertama kali tengok). Dipicitnya batang cendawan...
"Wuih.. macam getah larr.." bisik aku kat Jefri

Ditanya kekerapan tuaian, harga pasaran dan pendapatan bulanan... nganga mulut aku mendengarnya. Perlahan-lahan aku mengusik Jefri..
"Apa lar kita dok buat kat opis tu... 8-10tahun ni"

Sebelum balik En.Marzuki mempelawa kami untuk buat beg media. Di-startnya mesin diesel pembacuh simen dan 6 baldi habuk kayu berserta nisbah campuran dedak dan kapur, kami buat beramai sambil berborak menimba ilmu/pengetahuan En.Marzuki. Rasanya hampir 100 beg media telah disiapkan sementara menunggu hujan berhenti.

Terima kasih diucapkan pada En.Marzuki.


Bangsal asal dimana En.Marzuki mencuba penanaman cendawan diperingkat awal. Tapi kini dah menjadi pembiakan Cendawan ling-zhi

Bangsal #2 - Tempat kukus

Bangsal #3 - Penyuntikan benih dan pembiakan cendawan

Cendawan di bangsal #3

Cendawan di bangsal #3

Cendawan di bangsal #3

Cendawan di bangsal #3

Cendwan ling-zhi

2 dapur

En.Marzuki sedang asyik melayan soalan

Pekerja kontrak

Mempelajari membuat beg media
1. Boh campuran bahan hingga penuh beg plastik.
2. Hentak 3 kali
3. Tekan dan hentak 2-3kali
4. Boh leher
5. Buat lubang dengan ibu jari (untuk kemasukan benih katanya)
6. Taruh penutup dan palam lubang penutup dengan kapas


Pakat pulun

Mau takat 100 beg - Lega En.Marzuki.

1 comment:

Ain azman said...

Boleh saya tahu di mana kawasan ladang ni ?