Wednesday, September 17, 2008

Berita: Bina bengkel cendawan dari bahan terbuang

Utusan Malaysia: 15 Sept 2008

ALOR STAR 14 Sept. - Hendak seribu daya, tidak mahu seribu dalih. Itulah perumpamaan yang menjadi pegangan Nordin Ahmad yang kini muncul sebagai pengusaha cendawan tiram berjaya.

Nordin, 48, yang tidak pernah kenal erti patah semangat, gigih mengusahakan tanaman itu walaupun tidak mempunyai sebarang peralatan yang moden dan canggih.

Bapa kepada tiga orang anak itu cuma menggunakan kreativiti sendiri mencari barang-barang terpakai untuk membina sebuah bengkel bagi menempatkan tanaman yang semakin disukai ramai itu.

Nordin sebelum ini bekerja sebagai pemandu lori nekad menjual lorinya dengan harga RM21,000 untuk dijadikan modal permulaan.

Pada awal tahun lalu, dia berjaya membina sebuah bengkel yang boleh memuatkan sehingga kira-kira 20,000 beg cendawan.

"Saya cari semua bahan-bahan terpakai seperti kayu, asbestos dan kanvas yang dibuang penduduk di sekitar kampung untuk membina bengkel ini. Malah, tempat untuk mengukus (wap) beg-beg yang telah diisi dengan benih juga saya gunakan tong-tong minyak yang tidak digunakan lagi," katanya kepada Utusan Malaysia di sini baru-baru ini.

Hasilnya, dia kini mempunyai 15,000 beg cendawan yang sedia untuk dituai pada bila-bila masa.

"Walaupun saya buat secara kecil-kecilan tapi saya berpuas hati kerana kualiti cendawan saya setanding dengan cendawan lain yang penanamannya menggunakan peralatan yang lebih moden dan canggih. Malah, ada juga pelanggan datang terus membeli di rumah selain dijual di pasar sekitar daerah ini," katanya yang membina bengkel ini bersebelahan rumahnya di Bukit Tinggi, Kepala Batas di sini.

Tambahnya, permintaan cendawan tiram yang mempunyai rasa seakan-akan ayam goreng itu amat menggalakkan sehingga melebihi penawaran dan dia sering kehabisan stok walaupun ia dituai antara lapan hingga 10 kali dalam sehari.

Menurutnya, dia yang berhasrat membesarkan perusahaannya sering kali terbatas disebabkan tenaga kerja yang terhad.

"Saya mengusahakan tanaman ini secara manual. Campuran habuk kayu, dedak dan kapur pertanian diisi dalam beg-beg plastik hanya mengguna tulang empat kerat ini. Saya hanya mampu menyiapkan 500 beg dalam sehari. Ternyata jumlah itu terlalu sedikit jika dibandingkan dengan permintaan yang semakin hari semakin meningkat," jelasnya.

Dia pernah berusaha untuk mendapatkan dana dan peralatan yang lebih moden daripada beberapa jabatan kerajaan namun sehingga kini permohonan tersebut masih belum menampakkan hasil.

Dalam pada itu, dia tetap bersyukur kerana hasratnya untuk meneruskan perniagaan tersebut menarik minat anak gadisnya, Nur Hidayah, 21, yang mempunyai kelulusan Diploma Elektronik.

"Sedikit sebanyak, dapatlah meringankan tugas saya kerana Nur Hidayah juga cepat belajar dan boleh diharap untuk mengusahakan tanaman ini," ujarnya yang menggunakan rak ciptaannya untuk penanaman cendawan tersebut.

No comments: