Sunday, September 28, 2008

Pilot Beg: Minggu 9

Pilot Beg - Siri Akhir.
Pilot beg:
Minggu 1
Minggu 2
Minggu 3
Minggu 4
Minggu 5
Minggu 6
Minggu 7
Minggu 8

Antara hari yang best dalam hidup aku. Lebih 2 bulan dok tunggu2 hasil dari penat lelah + kudrat sendirik. Start dari bulan May lepas complete kursus penanaman cendawan seharian di Alor Star, aku dok angan2 nak tuai kulat dari beg sendirik lepas tu. Walaupun lepas kursus depa ada bagi beg matang dan beli beg matang dari Agrosun, tapi itu belom cukup beri aku kepuasan - Aku rasa.. belom layak aku bergelar usahawan kulat/cendawan ketika itu.



Hari ni setelah 4 bulan berlalu... aku pegang beg berkulat sendirik - Fuh! best tak terkata. Gumbira. Raya!. Rasa macam nak celebrate cucuh bunga api macam kat stadium "Bird Nest". Kebanyakan kulat dari beg pilot kelihat "keremot" skit. Maksud aku tak normal size macam bulat + licin. Tapi dari pengalaman aku.. itu cuma first time keluar. 2nd time nanti kalau suhu+humidity jaga elok, cantek lar dia keluar.

Aku tak sempat nak capture pilot beg bertarikh 26/7 seperti dalam siri pilot beg: Minggu 1, minggu 2, minggu 3, minggu 4, minggu 5, minggu 6, minggu 7 dan minggu 8. Mungkin Naziah dah tuai terlebih dulu pagi tadi. Untuk kumpulan pilot ni aku gabungkan beg bertarikh 26/7 dan 27/7. Batch ni kami begging/kukuih sekali cuma tak sempat benihkan serentak.




Yang aku sempat capture batch ke2 dan ke3 dan yang pilot - beg bertarikh 27/7.


Pilot beg yang masih dalam perjalanan nak keluaq kulat

Tugas cuti hari minggu sebelum balik raya..
1. Buat beggging skit - 45kilo habuk kayu
2. Susun beg matang.
3. Ops Hama - insyallah cuti raya nanti.



Rak beg sendiri yang dah matang

Sambil dok belek beg batch lelain, aku dapati ada sebahagian batch 2(30Jul), 3(3/Aug) dan 4(5Aug) dah matang - Mesillium dah naik penuh satu beg. Ada sesetengah tuh.. tak sabaq nak keluar. Keluar kut penutup peram dan belakang beg. Jadi aku kelaskan semua batch 2,3 dan 4. Cari mana yang matang. Groupkan dan letak pada rak tuai - Ada kira >400 beg bersedia untuk dibukak/dikejutkan oleh Naziah/Jid.

No comments: