Sunday, September 28, 2008

Shiitake

Lama dah aku dok dengar cerita dari kengkawan, ada pengusaha kulat tanam kulat shiitake kat puncak Gunung Jerai. Aku pon dengaq jugak usahawan ini masuk TV cerita pasai penanaman kulat nih. Kak Ros pon ada gak cerita dia dah pi melawat tapak projek usahawan ni.

Teringin jugak aku nak pi ronda tengok... tapi tak kesampaian lagi. Opis aku pon memang dok mengadap Gunung Jerai. Hari2 dok buat morning exercise (kilang jepun) dok tala Gg Jerai. Jarak ke kaki Gg Jerai cuma 4-5km saja.



Detail cerita pasai kulat ni aku tak berapa arif sangat. Cuma yang tau rega dia mahal sikit dan memerlukan suhu yang sejuk. Mungkin kat wikipedia ada detail.



Kelmarin ada sorang kawan yang reja kat sana offer fresh shiitake. Teruih aku amik sepaket untuk rasa. Pengusaha ni tak jual kulat kat local market. Dengar cerita dia export. Kat pasar2 besar memang ada jual kulat shiitake tapi yang kering. Ingat nak buka posa makan sayur nih.. tapi tak sempat. Simpan.. bawa balik makan kat kampong - Raya.

No comments: