Friday, September 5, 2008

Pilot Beg: Minggu 5

Masuk minggu ke 5, pergerakkan mesillium sudah hampir ke tapak beg. Rasanya sudah 90% dah menutupi beg media. Berbilang hari aku. Orang lain mungkin dok kira hari gaji, nak beli baju raya kot. Aku.. tak sabaq nak tunggu batch pilot beg betul2 matang untuk buka penutup dan bergambar dengan hasil sulong kami.



Minggu ini aku gagahkan hati untuk belek satu per satu batch pilot beg. Nak tengok tang mana silap kami. Setakat minggu ni, daripada 294 pilot beg media dibenih, 153 menghadapi pelbagai masalah seperti serangan kulat hijau, kulat kuning, kulat oren kat mulut beg dan ulat kayu.

Manakala selepas dibelek, beg bermasalah bertambah ke 22 beg. Antara serangan lazim, kulat hijau dan ulat kayu. Jumlah pilot bermasalah bertambah ke 175 atau 60%. Paling aku marah.. ulat kayu. Dalam mesillium putih dok cantek merebak.. tup-tup coih! benda-alah nih. Aku cuba tekan untuk mematikan.. dia tengelam dalam campuran habuk kayu - bara.

Setakat la ni jumlah beg pilot yang cantek, sebanyak 119.



Tapi.. takpa kami ada lagi 2nd batch pilot beg bertarikh 27/7 dan 30/7 yang menunjukkan pertumbuhan yang memberangsangkan. Harap2 hujung bulan September ni akan keluaq kulat sulong dan tuaian harian akan bertambah - Pffuuuhh.. jampi daaaa..



Off-topic sikit. Pokok jambu air kat rumah aku - marah. Kali ni dia berbuah sikit tapi sebesar tapak tangan. Kerengga pon bertambah banyak. Marah sungguh dia dan kerengga... kat aku. Rasa dia tetap sama.. manis.

No comments: