Thursday, September 25, 2008

Pilot Beg: Minggu 8

Jika dikira tarikh pilot beg dibuat hingga ahad lepas (22/9), beg ini berusia 58 hari. Sudah berada pada tahap matang iaitu 50-60hari. Lebih daripada separuh (~65%) kumpulan pilot yang elok telah dipenuhi dengan mesillium. Beg pilot yang lain, mesilliumnya masih dalam perjalanan. Mungkin ada masalah dipertengahan jalan - Gaduh dengan kulat hijau atau mungkin kurang kekuatan mesillium (taruh benih sikit/mati) semasa baru belajar buat beg pilot.


Pilot beg dan batch-3 yang matang


Pilot beg dalam "perjalanan" dan beg palapes

Beg Palapes






Tugas pada Ahad lepas, kami pindahkan semua beg pilot dan batch 2+3 yang mana telah 100% penuh dengan mesillium ke rak tuaian. Ini termasuk beg pilot yang pulih dari kumpulan kuarantin. Sejumlah 272 beg pilot akan dikejutkan oleh Naziah (korek dan kejutkan mesillium yang tidoq selama <58hari) untuk menanti kemunculan kulat pertama kami. Rasanya jika tak muncul pada hari cuti minggu depan... mungkin aku akan miss semasa bercuti raya dikampung.


Gambar hiasan (beg batch beli) - harap2 pilot beg jadi macam ni

Berkenaan kes hama yang dikomen oleh cendawan915 dan Shah, kami telah keluarkan/buang hampir 100beg dari bangsal. Kesemuaan beg tersebut menunjukkan kekurangan mesillium dengan habuk kayu jelas dilihat pada beg yang matang. Aku ada tanya pada Kak Ros dari Agrosun tentang kaedah pembasmian dan beliau cadangan (setelah mendapat nasihat dari Puan Normah) supaya buat semburan bancuhan klorok/bleach kedalam/luar bangsal.


Beg dijangkiti hama. Kelihatan kekeringan + kekurangan mesillium putih. Habuk kayu makin terserlah

Sembur juga pada beg2 media (tutup dulu semua beg2 yang tengah dibuka). Lakukan pada awal pagi kerana hama2 masih dok bermain/bergayut dimulut beg sambil melompat ke beg2 lain. Se-eloknya ulang 2-3kali selama seminggu.

Memandangkan kami masih sibuk reja diopis, mungkin cuti hujung minggu ni sebelum balik raya kami buat Ops Hama.

No comments: