Wednesday, September 24, 2008

Ronda: Pak Harun @Guar Chempedak

Minggu lepas stok dedak padi berkurangan. Boleh tahan takat seminggu lagi kot.. Itu pon kalau Jid kuat lagi hehehee.. Hujung2 ramadhan ni, aku pon terasa penat dan letih. Nak sodok/bancuh secara manual 30kilo x 3 campuran habuk kayu dalam sari, mau patah riuk pinggang.




La ni @kilang masih banyak stok padi, jadi tarak masalah nak beli dedak padi. Menurut abang yang dok tadah dedak untuk kami kemungkinan bulan November ni stok akan habih. Kami kena plan siap2 - Beli dedak lebih sebelum November nih.

Dikesempatan itu, kami diberitahu oleh kakitangan kilang padi ada seorang pengusaha kulat yang masih bergiat aktif berdekatan Guar Chempedak. Pak Harun katanya. Amik telefon nombor, aku terus call tanya khabaq dan minta untuk buat lawatan sambil belajar dari pengusaha2 yang berpengalaman.



Duh!.. lupa plak ambik alamat lokasi. Daripada panduan Pak Harun, dari simpang 4 Guar Chempedak, amik jalan nak pi ke Jeniang. Sampai lintasan rel retapi terus korna kiri ke jalan mini tar. Simpang mini-tar ke-3, amik kanan.



Pak Harun mengusahakan tanaman kulat bersama isteri dan anak lelaki yang membantu memasarkan dipasar berdekatan. Terdapat 2 jenis kulat ditanamnya - Kulat tiram kelabu dan putih. Sambil itu beliau juga ada menternak kambing secara kecil-kecilan.



Menurutnya lagi selepas raya ni beliau akan menganjurkan kursus tanaman cendawan. Jadi kepada sesiapa yang berada berdekatan dan berminat, boleh hubungi beliau di 012-5575521 untuk maklumat lanjut.


No comments: