Tuesday, September 9, 2008

Salesman

Sebenarnya permintaan kulat memang amat tinggi, sampai bising peraih2 tetap aku sebab tak dapat hantar secara berterusan. Setakat ini aku belom dapat simpan stock >1 hari. Mungkin pengeluaran kami masih berskala kecil berbanding pengusaha2 yang lain yang berpuluh kilo setiap hari. Jadi.. belom berlaku lambakkan kulat lagi.



Walaubagaimanapun ianya bergantung macam mana kita distribute dan promote produk kulat ni. So apa aku pelajari sepanjang sebulan jadi salesman kulat..

1. Pertama-tama kali sebelum lompat ke-tip dibawah - kena ringan mulut. Kita kena bagitau dan promote dengan rasa bangga berkenaan produk kita. Kalau tak cerita macam mana orang nak tahu/beli. Bagi aku, aku lebih mudah promote barangan sendiri berbanding promote barangan MLM.

2. Jika pasaran peraih tetap - tepu, cuba buat observation/lepak kat market pepagi setelah subuh. Kita akan nampak banyak peraih baru - peraih bergerak mengunakan van dan moto. Mereka ni akan berniaga dikawasan perumahan taman2 dan kampung dimana suri2 rumah tak dapat keluaq pi market.


Jid dok berpeluh pulun packing.

3. Kat sekitar Sungai Petani, boleh dikatakan tiap2 hari ada pasar malam/pagi. Tapi dilokasi yang berbeza. Kat pasar malam/pagi, memang banyak orang jual sayur. Jadi jika ada lebihan stock yang baru petik disebelah petang/pagi, boleh tanya dan tolak kat depa ni.

4. Apabila dapat peraih baru, jangan lupa kasi/tukar kat kad niaga dan yang paling penting minta telefon dia. Follow-up dengan dia bila ada stock baru/lebih. Jangan harap/tunggu peraih call kita. Tak ader. Depa lebih suka kita call tanya dan kurangkan penggunaan sms untuk confirm order - Ianya lambat. Sambil call tanya, kita create relationship. Tanya khabar, duduk mana, bini berapa, anak berapa, berniaga kat kawasan mana - be friendly.

Mungkin ada pendapat lain atau tip2 pemasaran boleh ditambah dari rakan pelawat blog ini berdasarkan pengalaman dalam bidang pemasaran kulat nih - Ianya bertujuan untuk kita berkongsi bersama.

No comments: