Wednesday, September 17, 2008

Pilot Beg: Minggu 7

Kali ni aku tertinggal digcam lepas kalut2 balik berbuka posa di kampong. Sambil tu, aku singgah opis K.Ros di Relau. Beli 80paket kulat beku/frozen dan 8paket benih - Sambil selam tangkap ikan. Kulat beku pon tak kurang hebat. Dapat sambutan yang baik disekitar opis aku, fazali dan sekolah cikgu. Depa kata rasa macam daging ayam.

Order 80paket sebelum ni pon licin, habih dalam masa 3hari. Tu pon ramai dok tanya lagi. Siap booking nak bawak balik kampung katanya. Bulan lepas saja kami dapat jual 210paket.. Alhamdulillah.. kurang2 dapat lar cover duit minyak balik kampung tengok orang tua dan beli benih sekali.


Pilot beg yang sihat.

Status beg pilot 26/7, nampaknya hampir separuh dari jumlah beg dibuat telah dipenuhi oleh mesillium. Ada beg/mesillium yang masih bergerak pelahan. Belum menutup keseluruhan beg media lagi. Mungkin kekurangan benih aktif semasa buat pembenihan. Dijangka lagi 10hari atau hampir hujung bulan kami akan bukak tutup peram dan tunggu hasil sulong.


Keluar dari kumpulan kuaranti

Daripada >240 lebih beg media pilot termasuk batch 2, 3 dan 4 yang aku kuaranti atas dasar beg bermasalah, 96 beg pilot bertarikh 26/7 dan 27/7 menunjukan kemajuan dengan kemunculan mesillium yang putih serelah. Ada beg yang dah dipenuh dengan mesillium, ada yang 3/4 penuh. Walaubagaimanapun aku asing kat beg2 ni dari beg2 masalah dan monitor hingga hujung bulan ni sebelum aku join beg2 ni dengan kumpulan asal yang sama tarikh.


Kulat oren.

Ada kulat oren muncul dimulut beg. Aku difahamkan kulat ni tak berapa serius berdasarkan artikal@Tunas Alam. Cuma bersihkan mulut beg dengan dettol.. betul ka?

No comments: